søndag den 2. juni 2013

Er du et vandværk?

...så tal om vand. Bloggens 10. beat handler om dit vigtigste budskab: Dit produkt.
Det at kommunikere med størst mulig effekt, kræver nemlig at du på forhånd har defineret hvad du vil sige, - og at du har gjort dig overvejelser om hvor og hvordan du vil gøre det. Det kan du læse lidt om her.




Tilbage i Januar måned, midt under en NFL play-off kamp (min personlige version af juleaften), sad jeg og fik en øl med en af mine nærmeste venner gennem mange år. Under en pause i kampen, faldt snakken på vores respektive jobs, hvilket altid resulterer i en interessant perspektivering, da vi er henholdsvis privat og offentligt ansat.

Min ven arbejder indenfor IT. Han er faktisk en af de allerbedste herhjemme til sådan noget med hjemmesider og digitale platforme, og han var netop vendt hjem til Danmark efter et kunde-møde i udlandet. Kunden, et europæisk vandværk, skulle have en ny hjemmeside, og da de blev spurgt om hvad der var vigtigt for dem at formidle, - ja så fristes man til at sige at de åbnede for sluserne:

"Vi er jo en enormt kompleks organisation."
"Vores historiske baggrund er helt unik. Den skal frem".
"Bestyrelsen. Den er jo hele fundamentet for vores drift."
...
og sådan kunne de blive ved. På et tidspunkt, da listen over "helt essentielle" budskaber var mere end lang, afbrød min ven deres talestrøm med et enkelt spørgsmål, - et spørgsmål der lagde rummet fuldstændig tavst:

"Men... I er et vandværk. Har I overvejet at snakke om vand?"

Jeg vil ikke underholde længere om hvad det så medførte, - men pointen er interessant. Er du et vandværk, så er dine besøgende på hjemmesiden sandsynligvis interesserede i dit produkt. I vandet.
Personligt har jeg kun besøgt det lokale vandværks hjemmeside 2 gange. Da jeg fik ny vaskemaskine, - og blev i tvivl om det lokale vands hårdhed, og dengang der pludselig kom brunt vand ud af vandhanen.

Der kan umiddelbart synes langt fra en snak om et vandværk og en hjemmeside, til en blog om jobsøgning via sociale medier, - men for mig er pointen ligefor:

Tal om dit produkt, - og sælg det så.

Produktet
Jeg læser mange ansøgninger. Rigtig mange faktisk, - og de bedste gør det modsatte af ovennævnte vandværk. De taler om deres produkt, om hvad de leverer - og ikke mindst om hvad produktet betyder for modtageren. Den gode ansøgning skaber, efter min mening, et relevans-forhold allerede i første afsnit. Og forfølger det konsekvent.

Jeg læser ansøgninger hvor afsenderen gør en dyd ud at udrede sin faglige profil. Og det er jo for så vidt fint nok, - men hvis det ikke bliver sat i forhold til mit behov - så er det jo højst en meget kort biografi?

Andre (heldigvis efterhånden ikke så mange) kaster adjektiver i flæng for at gøre sig så interessant som muligt. I øvrigt med fuldstændig modsat effekt. For hvem er det lige der ikke er "fleksibel, god til at samarbejde, pligtopfyldende og ansvarsbevidst?" Den slags ord er i min verden tomme ord - med mindre afsenderen formår at skrive dem ind i et relevans-forhold.

Skulle jeg eksempelvis rekruttere en pædagog, ja så ville jeg håbe at jeg stødte på en ansøgning der talte til mig. Og som formidlede hvad "købet af produktet" (ansættelsen af ansøgeren) ville medføre. Hvad ville det betyde for børnene, forældre-samarbejdet og kollegerne/huset. Sæt ord på det så jeg kan se det for mig. Vis mig at du forstår hvad det er du bidrager med (og det er altså i mange tilfælde ikke blot en uddannelse), og at du via research kan se det match, som du i din ansøgning beder mig om at se.

Det samme gælder også indenfor det akademiske område, - hvad vil dine kompetencer betyde for vores praksis? Vores forskning eller forretning? Kort fortalt skal du vise mig præcis hvad dit produkt kan tilføre mit. For hvis du ikke kan tegne billedet for mig, så er der en overhængende fare for at jeg heller ikke kan se det. Næste ansøger.

Markedsføringen
I slutningen af maj måned var Karrierestedet vært for et foredrag/workshop om synlighed og aktivitet på de sociale medier. Som den lokale repræsentant var jeg med hele dagen, da +Lilian Parker Kaule på mesterlig vis underholdt om facebook, LinkedIn, Google+, blogging og meget mere. Lilian er fortaler for at vi optimerer vores online tilstedeværelse, hvilket jeg naturligvis er meget enig med hende i.

Jeg spørger ofte de kandidater jeg møder om de har en hjemmeside. Om de har en platform de markedsfører deres produkt på. Og frygt ej, hvis dit svar, kære læser, er nej, - for selvfølgelig har du en hjemmeside. Den er lige her: Din personlige hjemmeside. Du kender den måske bare ikke endnu.

Den statiske hjemmeside er ikke død, - men den er langt fra så væsentlig som den var for blot et par år siden. De sociale mediers fremgang, og ikke mindst virksomhedernes forkærlighed for at google dig, har gjort at vi alle, i et eller andet omfang kan betragte en google-søgning på vores navn som vores egen personlige, og foranderlige hjemmeside.

Jeg holder løbende øje med hvad der sker når man googler mig, - og jeg ved at denne blog, min LinkedIn-, min google- og min twitter-profil plejer at dukke op. Men der sker nogle gange forskydninger. Ja selv The Guardian var på et tidspunkt forbundet med mit navn. (Link til historien om The Guardian henvisningen)

Vi kommunikerer vores brand online, og i særdeleshed på de sociale medier. Det giver nogle interessante muligheder. Lilian foreslog bl.a. de mange nyuddannede kandidater at de "oversatte" deres speciale til korte, afgrænsede og let-tilgængelige blog-indlæg. Ved at gøre disse tilgængelige online, med relevante tags der gør dem søgbare i Google, bliver fagligheden en central del af dit samlede online budskab. Du har præget din hjemmeside i retning af din egen faglighed.

Ved at gøre din faglige profil til en del af dit engagement på de sociale medier, bevæger du dig samtidig ind i en verden hvor det at videredele, like, kommentere, "+1'e" og re-tweete er helt naturlige handlinger. Du kan med andre ord skabe trafik, engagement og interaktion, - og det er sådan noget som Google belønner med højere page-rank. Du vil altså, hvis du lykkes med at sætte de rigtige søgeord/tags på dine indlæg, og ved at skabe trafik omkring din online aktivitet, øge sandsynligheden for at du bliver fundet i Google søgninger der tager afsæt i din faglighed. Og ikke kun dit navn. Dobbelt bonus.

Et fundament for at gøre sin jobsøgning online, består i min mening af følgende:

1) Beskriv dit produkt, - helt ned på kompetence- og opgaveniveau. Og begynd så at researche på hvor der er en efterspørgsel efter disse kompetencer. Et oplagt sted at gøre det kunne være på jobbing.dk. Læs evt. mit tidligere blogindlæg om jobbing.dk

2) Markedsfør produktet - Vær optimalt tilstede på de kanaler der giver mening for dig. Vælg dé sociale medier som du synes giver mening, - og lad din aktivitet afspejle dig. Og ikke mindst din faglighed. Kend medierne, og tænk dig om før du poster. Måske er dem der læser med, blot på besøg fordi du synes du er en god ven/veninde, - eller også er det din kommende chef der er nysgerrig på hvad du, udover din ansøgning, byder på.

I et kommende indlæg vil jeg gå lidt længere i detaljer om hvilken filosofi/strategi jeg ville lægge for min aktivitet online. Du er som altid velkommen til at læse med.

Bloggens beat kommer fra Linkin Park: Breaking The Habit: