søndag den 23. december 2012

Going Jobbing..?

Bloggens 4. beat omhandler web-sitet jobbing.dk. En ny side/portal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, - ja dem der også laver jobnet, - og hvis dét giver dårlige associationer så læs endelig videre! Jobbing.dk tager nemlig udgangspunkt i din LinkedIn profil, og formår efter min mening at bidrage med noget helt nyt...

Jeg har haft den fornøjelse at blive spurgt til råds et par gange i tilblivelsen & tilrettelsen af jobbing.dk. Jeg har derfor testet sitet forholdsvis tæt, ligesom jeg har forhørt mig hos andre i mit netværk om deres erfaringer. Hvis vi skal starte med konklusionen, - så har man i jobbing.dk skabt en side der kan inspirere til den konkrete jobsøgning, give overvejelser ift. hvilke kompetencer man med fordel kan slå på, og som kan systematisere og skabe overblik.

Siden er fortsat i beta (et par uger endnu), og der er da også skønhedsfejl undervejs hvoraf de fleste forhåbentlig bliver rettet inden længe. Mere om dem senere.

Det første indtryk
Rent grafisk er jobbing.dk et meget behagligt bekendtskab. Designet minder mest om et mix mellem LinkedIn og Google+ med rene linjer og tydeligt opdelte tekst-felter. På forsiden er det mest i øjnefaldende en rød knap der ganske simpelt hedder "Start". Vil man vide hvad det er man starter ved at klikke her, - ja så henviser siden til en informationsvideo lige nedenunder. Videoen er som layoutet, rolig og afdæmpet, og jeg vil klart anbefale at man ser den igennem før man fortsætter - se den evt. her på siden nedenfor.

Klikker man på start, får man straks 3 valgmuligheder. For at jobbing.dk kan få viden om dig, spørger siden om den skal basere din profil på din LinkedIn-profil, dit jobnet-cv eller om du vil logge ind med NemId, og så selv manuelt indtaste en profil.

Da jeg ikke er i besiddelse af et jobnet-cv, og at jeg er indædt modstander af at skulle skrive den samme information mere end ét sted, - har jeg valgt at importere data fra min LinkedIn-profil til jobbing.dk. Det tager ganske få sekunder, og har virket upåklageligt de gange jeg har forsøgt det. Sådan da.

Lost in Translation..?
Når man har bedt jobbing om at importere data fra linkedIn profilen, så får man en trinvis gennemgang af det fundne: Uddannelse, Kompetencer og Erhvervserfaring. Og her skal man, lært af erfaring, være lidt ekstra opmærksom. Da man jo selv kan genkende titlerne fra LinkedIn, både på uddannelserne og på sine stillinger, er det meget fristende (og måske lidt for let), bare at klikke videre. Men men men: Vær opmærksom på om der er et lille udgrået "ukendt" til højre for dine uddannelser/stillinger! Er der det, vil denne titel nemlig ikke indgå i din videre jobjagt på jobbing, - og det er jo rigtig ærgerligt.

Problemet er at jobbing.dk sådan set stadig taler lidt "jobnetsk". Forstået på den måde, at den indtil videre kun kender titler som er officielle i arbejdsmarkeds-styrelse regi. Den kender eksempelvis ikke min tidligere stillingsbetegnelse som beskæftigelseskonsulent, eller min uddannelse som Underviser i Dansk som Fremmed- og andetsprog. De hedder henholdsvis "Job- og virksomhedskonsulent" (som ikke er helt retvisende) og "Indvandrerlærer" (der er en noget forældet betegnelse). Men kun ved at oversætte mine betegnelser til disse vil de kunne anvendes aktivt fremadrettet på jobbing. Man skal være en kende kreativ for at kunne finde frem til den rette og kendte titel, og det er et lidt irriterende bump på vejen,.

Jeg har ladet mig fortælle at jobbing løbende vil lære af vores forskellige titler, og på den måde udvikle sig selv, - det ser jeg frem til.

Jobmatch
Gevinsten ved at bruge tid på at gøre profilen kendt for jobbing, er dog mærkbar og helt sikkert indsatsen værd. I fanen Jobmatch finder jobbing aktuelle stillingsopslag baseret på din importerede profil, - samt de ønsker til job og geografi som du har indtastet. Og her bliver det lidt sjovt.

Juster din søgning med flere parametre

Du kan nemlig selv styre hvor meget jobbing skal vægte de forskellige parametre. Man kan fx lave en jobsøgning hvor alt tæller lige meget, eller en som tager mere udgangspunkt i dine kompetencer end din erfaring. Eller omvendt. Der er rigtig mange kombinationsmuligheder, og det styres meget let og intuitivt ved hjælp af dette "hjul".

I det viste eksempel, har jeg valgt at lade de viste jobs være baseret primært på mine kompetencer, og med mindre vægt på de jobønsker jeg har angivet. Jeg kan kort efter justere på parametrene, og se andre typer af jobopslag komme til syne.

Det virker. Intuitivt, inspirerende, - og ikke mindst ganske sjovt! Finder jeg en vægtning af min erhvervserfaring, kompetencer, uddannelse og jobønsker som giver rigtig god mening, - altså som giver lige præcis de jobforslag som jeg er mest interesserede i, så kan jeg gemme denne.



Inspiration
En anden god feature er fanen "Søg Inspiration". Her kan jeg, igen med udgangspunkt i min profil få forslag til  kompetencer som jeg muligvis også besidder. Det er en god måde at gøre sin profil mere komplet på, - og derudover fortæller jobbing dig konsekvent hvor efterspurgte de foreslåede kompetencer er. Fx foreslår jobbing mig i skrivende stund at tilføje "planlægning" som en kompetence, - og fortæller mig samtidig at denne kompetence er efterspurgt i 55 aktuelle jobopslag (som jeg naturligvis straks kan få at se). Dét er genialt.

Hvad der også er genialt, og som gør det lidt nemmere at spise at jobbing arbejder i lidt stramme job-titler, er at jeg også kan få inspiration til jobønsker. Jeg bliver spurgt om jeg ikke også gerne vil være uddannelses- og erhvervsvejleder, - og det giver for mig rigtig god mening at tilføje det til mine jobønsker.

Endelig kan jeg få inspiration til virksomheder der kunne være interesserede i den type profil jeg har opbygget, - også dette virker upåklageligt og som en god øjen-åbner for steder jeg måske ikke havde overvejet på forhånd. Jeg kan også manuelt indtaste en virksomhed, og få listet relaterede virksomheder op som jeg kunne overveje at gå videre med. Her er jeg dog stødt på en enkelt fejl/bug (som er meldt ind til udviklerne), da en søgning på Akademikernes A-kasse giver mig en liste over hospitaler? Ikke så heldigt... Men det skal retfærdigvis siges at alle andre eksempler jeg har prøvet har givet yderst meningsfulde hits.

Efter at have investeret små 20 minutter i at opbygge min profil med nye kompetencer og jobønsker, har jeg kun en anke: Jeg ville egentlig gerne give jobbing.dk ret til skrive tilføjelserne over på min LinkedIn profil men dette er ikke muligt. Forståeligt nok egentlig, - men det kunne nogen gange være rart.

To-Do liste
Endelig kan jeg anvende jobbing.dk som styringsredskab til min jobsøgning. Jeg kan pinne aktuelle jobopslag, og virksomheder jeg gerne vil kontakte uopfordret til min "To-Do liste". Her kan jeg angive hvad næste skridt i processen er, - og på den måde sikre en form for systematik. Dette har jeg ikke afprøvet, og mon ikke de fleste allerede har et sådant system af en slags på deres pc? Men her er i hvert fald et som også ser ud til at virke. Intuitivt, overskueligt og ret lækkert egentlig...

Jeg ser et stort potentiale i jobbing.dk - og vil du i kontakt med folkene bag så er de lige her: Jobbing kontakt-information og på twitter: @JobbingDk

Som lovet deres intro-video:

og endelig: Bloggens Beat: M@lk De Koijn - Klap din Hoddok.